Schulstad logo.Schulstad logo, lille.
Kernetal 2025

Hvor kan de 15-18-årige gå hen ud over kantinen på en almindelig skoledag*

18 % til en tankstation.
20 % til bager, slagter eller lignende.
27% til fastfoodsteder.
63% har adgang til supermarkeder.

De mest almindelige køb blandt de 15-18-årige i supermarkedet er*:

Illustration af en sodavand og en energidrik.
54 %
Sodavand/energidrik/
proteindrik
Illustration af en croissant og en donut.
34 %
Sødt bake-off
Illustration af en pose chips og et par stykker slik.
32 %
Chips/slik
Illustration af en burger og et pizza-slice.
28 %
Fastfood eller
pizzaslices
Illustration af et styk sommerfuglepasta.
25 %
Sandwiches/pasta
Illustration af en skive rugbrød.
6 %
Rugbrød

Når klokken ringer, ringer fristelserne

Når pauseklokken ringer, har 73 % af de 15-18-årige adgang til mad og drikke uden for skolens område*. Men hvilken betydning har det?

For 15-18-årige på en normal skoledag …

  • Handler 47 % ugentligt i supermarked på en skoledag, og 30 % gør det flere gange ugentligt*.
  • Handler 23 % ugentligt på en tankstation, hos en bager, slagter eller lignende*.
  • Går 71 % af og til med til supermarked, bageren eller fastfoodsteder uden planer om at købe noget selv. Kun 8 % går aldrig med*.
  • Tager halvdelen en spontan beslutning om, hvad de køber, og 12 % har planlagt et køb, men blev fristet af noget andet*.

Schulstad Kernedata viser tydeligt, at pausen ikke kun handler om mad – men også om det sociale. Når unge går med i butikker uden planer om at købe noget, handler det ofte om fællesskab.

Flertallets køb er impulsive – og det åbner døren for fristelser og sociale påvirkninger. Unge påvirkes konstant af ydre faktorer: sociale medier, reklamer, vennernes madvalg, butikkernes udbud – og meget andet.

Vi ser både et behov og en mulighed for nye idéer, der gør det sunde til et fristende og attraktivt tilvalg, når de unge tropper op i butikkerne i frikvarteret.

Citat, dreng, 16 år, Tit går jeg med til Netto, selvom jeg har madpakke med, mest bare for at være sammen med de andre.
Citat, anonym, Men det handler ikke (kun) om sult. Det handler om at være en del af noget. Om at være med, når der sker noget. Og det handler om mad, der er nem, lækker og lidt mere cool end madpakken.
Citat, dreng, 17 år, Der er klart noget socialt i det [at gå i supermarkedet] – vi gør det sammen og snakker sammen. Alle gør det. De kommer og spørger, om man vil med, og så siger man ikke rigtig nej.
Citat, pige, 15 år, Vi har sådan en snackbutik på skolen. Nogle kan ikke styre det. Alle stormer ned i kantinen – alt bliver taget og udsolgt.

*Kvantitative undersøgelser