På forrige side ser vi noget, vi sjældent får lov at se: Et ærligt og upoleret billede af de unges mad. Pølsehorn, nudler, bake-off, müslibarer – og indimellem dukker en skive rugbrød op. Vi spurgte de 20 14-17-årige bag billederne, hvad de tænkte om maden i skoletiden – altså væk fra hjemmet. Her blev det tydeligt, at deres madvalg i skolen er dybt præget af, hvad andre tænker, siger og gør.
Ifølge Schulstad Kernedata siger 17 % af de 15-18-årige, at det er vigtigt, at deres mad ikke vækker opmærksomhed i skolen*. For de fleste (60 %) er det vigtigst, at maden mætter* – men det er sjældent nærende mæthed, vi ser på de unges madbilleder**. Søde drikke som sodavand, shakes og energidrikke fylder også rigtig meget af de unges billeder.
”Mad fungerer også som en social markør, og mange unge vil gerne ”passe ind”. Det er heller ikke alle, der kan have de samme ting med – blåbær er fx dyrere end gulerødder. Og fordi mad også afspejler både kultur og identitet, er der mere på spil end bare det, man spiser. Hvis klassekammeraterne synes, at din madpakke skiller sig ud – fordi den lugter, eller nogen synes, det ikke er acceptabelt at spise – så bliver man udstillet – og det er sårbart,” siger Annemarie Olsen, professor i forbrugeradfærd.
Fødevareaktører som os har et ansvar for at skabe sunde, mættende og socialt acceptable madløsninger, som de unge har lyst til at tage med og vise frem.
*Kvantitative undersøgelser
**Kvalitativ undersøgelse