Årets Schulstad Kernedata bygger på en række undersøgelser:
Kvantitativ undersøgelse af brødvaner blandt danskere over 18 år
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud repræsentativt til danskere 18+ år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner. Børn og unge identificeres som 0-17-årige. Forældre til børnene har svaret på spørgsmål om deres barns forbrug og holdning. Der er gennemført 1.000 online interviews i målgruppen i perioden 1.-18. november 2024. Der er gennemført ca. 143 interviews pr. ugedag for at sikre en korrekt fordeling på hhv. hverdag og weekend, når spørgsmål handler om forbrug over dagene/ugen. Link til tallene bag undersøgelsen.
Data er indsamlet og behandlet af AIM Create.
Kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2024 og bestod af autoetnografiske opgaver samt dybdegående duo-interviews med 20 unge i alderen 14–17 år. Den autoetnografiske del strakte sig over fem hverdage, hvor deltagerne dokumenterede alle deres måltider, snacks og indtaget drikkevarer med billeder i perioden.
Duo-Interviewene tog udgangspunkt i en semistruktureret guide med fastlagte temaer, dog tilpasset det auto-etnografiske materiale, som de enkelte deltagere havde sendt. Interviewene blev afholdt online og varede en time.
Deltagerne blev rekrutteret ud fra specifikke kriterier, der sikrede spredning og variation i deltagernes alder, køn, igangværende uddannelse, forældres uddannelsesmæssige baggrund, placering i søskenderækken, geografi samt om de boede i en lille by (under 50.000 indbyggere), en stor by (over 50.000 indbyggere) eller i et landområde.
Data er indsamlet og behandlet af Advice. Rekrutteringen blev varetaget af Norstat.
Kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige og forældre til 15-18-årige
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud til 15-18-årige danskere samt forældre med børn i alderen 15-18 år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner ift. børnene. Der er gennemført 750 online interviews i målgruppen 15-18-årige og 600 online interviews blandt forældre i perioden 27. januar-20. februar 2025 med begrænset indsamling i uge 7 og uge 8 for at undgå vinterferien. Link til tallene bag undersøgelsen.
Data er indsamlet og behandlet af AIM Create.