Schulstad logo.Schulstad logo, lille.
Kernetal 2025
En lastbil fra Schulstad kører på en vej mellem to rapsmarker.En lastbil fra Schulstad kører på en vej mellem to rapsmarker.

OM SCHULSTAD KERNEDATA

Årets Schulstad Kernedata bygger på en række undersøgelser:

Kvantitativ undersøgelse af brødvaner blandt danskere over 18 år
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud repræsentativt til danskere 18+ år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner. Børn og unge identificeres som 0-17-årige. Forældre til børnene har svaret på spørgsmål om deres barns forbrug og holdning. Der er gennemført 1.000 online interviews i målgruppen i perioden 1.-18. november 2024. Der er gennemført ca. 143 interviews pr. ugedag for at sikre en korrekt fordeling på hhv. hverdag og weekend, når spørgsmål handler om forbrug over dagene/ugen. Link til tallene bag undersøgelsen.

Data er indsamlet og behandlet af AIM Create.

Kvalitativ undersøgelse af 14-17-årige
Undersøgelsen blev gennemført i efteråret 2024 og bestod af autoetnografiske opgaver samt dybdegående duo-interviews med 20 unge i alderen 14–17 år. Den autoetnografiske del strakte sig over fem hverdage, hvor deltagerne dokumenterede alle deres måltider, snacks og indtaget drikkevarer med billeder i perioden.

Duo-Interviewene tog udgangspunkt i en semistruktureret guide med fastlagte temaer, dog tilpasset det auto-etnografiske materiale, som de enkelte deltagere havde sendt. Interviewene blev afholdt online og varede en time.

Deltagerne blev rekrutteret ud fra specifikke kriterier, der sikrede spredning og variation i deltagernes alder, køn, igangværende uddannelse, forældres uddannelsesmæssige baggrund, placering i søskenderækken, geografi samt om de boede i en lille by (under 50.000 indbyggere), en stor by (over 50.000 indbyggere) eller i et landområde.

Data er indsamlet og behandlet af Advice. Rekrutteringen blev varetaget af Norstat.

Kvantitativ undersøgelse af 15-18-årige og forældre til 15-18-årige
Data er indsamlet via et spørgeskema sendt ud til 15-18-årige danskere samt forældre med børn i alderen 15-18 år og er indsamlet med højde for at sikre korrekt kvotering på køn, alder og regioner ift. børnene. Der er gennemført 750 online interviews i målgruppen 15-18-årige og 600 online interviews blandt forældre i perioden 27. januar-20. februar 2025 med begrænset indsamling i uge 7 og uge 8 for at undgå vinterferien. Link til tallene bag undersøgelsen.

Data er indsamlet og behandlet af AIM Create.