Hver tredje 15-18-årige springer typisk morgenmaden over. Når de spiser morgenmad, er det oftest lyst brød, og kun 25 % spiser havregryn til morgenmad. Samtidig spiser 18 % i aldersgruppen rugbrød på et tidspunkt i løbet af dagen*. Det er, hvad de 15-18-årige selv fortæller. Ifølge forældrene spiser de unge mere rugbrød, end de selv siger – som det også ses i figuren på siden her.
Står vi med en fuldkornskrise blandt teenagerne?
af de 15-18-årige får typisk ikke fuldkorn fra hverken havregryn eller rugbrød på en dag
(beregnet på baggrund af Schulstad Kernedata*)
Vi ved, at havregryn og rugbrød er to af de vigtigste kilder til fuldkorn (Fuldkornspartnerskabet), så ovenstående tal er stærkt bekymrende. Fuldkorn er med til at mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og visse kræftformer (læs mere om de sundhedsmæssige fordele ved fuldkorn i Kernetal 2024). Men er de store folkesygdomme overhovedet en del af de unges bevidstshed – eller er det noget, de først tænker på senere i livet?
Kan fuldkorn lære af proteinbølgen?
Salget af proteinbarer og -drikke boomer – ikke mindst blandt unge (Politiken). Det handler om en stærk og flot krop NU, og producenterne har været dygtige til at tilpasse og markedsføre deres produkter, så de passer til de unges livsstil og behov.
Inspireret af proteinbølgen skal vi måske forsøge at fremhæve, hvilke fordele fuldkorn kan give allerede i morgen? Er der mere slagkraft for de unge i udsagn som:
Vi ser samlet et faldende salg af rugbrød drevet af de yngre generationers faldende indtag. Salget af hvedebrød stiger til gengæld, og desværre er det ikke det fuldkornsmærkede hvedebrød, der driver væksten i hvedebrødskategorien.
Kilde: "Makrodata fra dansk detailhandel."
*Kvantitative undersøgelser