Schulstad logo.Schulstad logo, lille.
Kernetal 2025
Illustration af en 16-17-årig teenager.
16 - 17 år
Spiser rugbrød én eller flere gange dagligt
31 %
Spiser kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere
16 %
Illustration af en 13-15-årig teenager.
13 - 15 år
Spiser rugbrød én eller flere gange dagligt
32 %
Spiser kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere
17 %
Illustration af et 10-12-årigt barn.
10 - 12 år
Spiser rugbrød én eller flere gange dagligt
60 %
Spiser kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere
7 %
Illustration af et 6-9-årigt barn.
6 - 9 år
Spiser rugbrød én eller flere gange dagligt
55 %
Spiser kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere
11 %
Illustration af et 0-5-årigt barn.
0 - 5 år
Spiser rugbrød én eller flere gange dagligt
56 %
Spiser kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere
13 %

Kan man få store muskler og smuk hud af fuldkorn?

Hver tredje 15-18-årige springer typisk morgenmaden over. Når de spiser morgenmad, er det oftest lyst brød, og kun 25 % spiser havregryn til morgenmad. Samtidig spiser 18 % i aldersgruppen rugbrød på et tidspunkt i løbet af dagen*. Det er, hvad de 15-18-årige selv fortæller. Ifølge forældrene spiser de unge mere rugbrød, end de selv siger – som det også ses i figuren på siden her.

Står vi med en fuldkornskrise blandt teenagerne?

48 %

af de 15-18-årige får typisk ikke fuldkorn fra hverken havregryn eller rugbrød på en dag

(beregnet på baggrund af Schulstad Kernedata*)

Vi ved, at havregryn og rugbrød er to af de vigtigste kilder til fuldkorn (Fuldkornspartnerskabet), så ovenstående tal er stærkt bekymrende. Fuldkorn er med til at mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og visse kræftformer (læs mere om de sundhedsmæssige fordele ved fuldkorn i Kernetal 2024). Men er de store folkesygdomme overhovedet en del af de unges bevidstshed – eller er det noget, de først tænker på senere i livet?

Kan fuldkorn lære af proteinbølgen?
Salget af proteinbarer og -drikke boomer – ikke mindst blandt unge (Politiken). Det handler om en stærk og flot krop NU, og producenterne har været dygtige til at tilpasse og markedsføre deres produkter, så de passer til de unges livsstil og behov.

Inspireret af proteinbølgen skal vi måske forsøge at fremhæve, hvilke fordele fuldkorn kan give allerede i morgen? Er der mere slagkraft for de unge i udsagn som:

Mad med fuldkorn mætter godt. Det betyder, at du spiser mindre og får lettere ved at holde vægten.

Vi ser samlet et faldende salg af rugbrød drevet af de yngre generationers faldende indtag. Salget af hvedebrød stiger til gengæld, og desværre er det ikke det fuldkornsmærkede hvedebrød, der driver væksten i hvedebrødskategorien.

Salg af frisk brød i detailhandlen
(salgsvolumen ‘000 (kg))

Linjediagram: Faldende salg af rugbrød og stigende salg af hvedebrød med fuldkort, fra 2009 til 2024.

Kilde: "Makrodata fra dansk detailhandel."

*Kvantitative undersøgelser