Schulstad logo.Schulstad logo, lille.
Kernetal 2025
Portrætbillede af Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.Portrætbillede af Pernille Bang-Löwgren, administrerende direktør i Schulstad.

Vi er nødt til at være endnu mere nysgerrige!

I Schulstad kalder vi det for vores kernesag at engagere os i at løfte børn og unges fysiske sundhed. Vi bidrager selv med rugbrød, fuldkorn og fibre. Men skal vi løfte sundheden bredere, er vi nødt til at være endnu mere nysgerrige, investere mere i indsigter og dele ud, når vi har dem. 

I 2024 undersøgte vi danskernes brødvaner og så flere tendenser, der kræver handling:  Vi spiser mere usundt, rugbrødet mister fodfæste blandt teenagere, og samlet set er der tvivl om, hvorvidt vores unge får nok fuldkorn i kosten (Kernetal 2024).

Derfor besluttede vi i Schulstad at spørge os selv:  

Hvad spiser teenagerne egentligt – og hvorfor?

Kernetal 2025 bidrager med svar på dette. Publikationen bygger på Schulstad Kernedata og består af tre undersøgelser af både kvalitativ og kvantitativ karakter.

Undersøgelserne giver os en sjælden indsigt i de unges faktiske kostvaner – og ikke mindst i de sociale, økonomiske og følelsesmæssige mekanismer, der former dem. 

De unges madvaner bliver støbt et sted mellem skolemad og selvstændighed, frokostpausen i kantinen eller i det lokale supermarked. Lige nu ser fundamentet skrøbeligt ud i forhold til de unges sundhed.  

MEN hvis vi lytter til de unge, spirer håbet. De drømmer om aftensmåltider uden skærme. De længes efter nærvær. Efter frokoster med ro og tid til fællesskab. Og har lysten til at dele et måltid og en samtale.  

Schulstad og jeg ønsker flere sunde unge

Som Danmarks største brødproducent ser vi det som vores ansvar at tilbyde sundere løsninger, som passer i de unges liv. Vi håber, at indsigterne i Kernetal 2025 kan hjælpe os alle med at forstå, hvordan vi kan bevæge os i en bedre retning.  

God fornøjelse med læsningen. 

Pernille Bang-Löwgrens underskrift.

Administrerende direktør i Schulstad